måndag 13 mars 2017

Vecka 10

Vecka 8-10

Vi kommer inte att skriva så mycket längre på bloggen. Vi ska börja med Skolplattformen i mitten av mars. Där kommer vi att skriva projekt/tema och olika aktiviteter som händer på avdelningen.
Det var ett tag sen jag skrev på bloggen. 

Jag börjar från vecka 8. 
Alicia slutade hos oss den här veckan. Vi önskar lycka till på den nya förskolan. 
Vi har lyssnat mycket på musik och barnen har dansat.
Barnen vill ha bollarna, som lyser och de rullar till varandra. De har olika geometriska former på ljusbordet.
Här bygger A med klossar. När det rasar så bygger hon på nytt. 
"Titta." "Vad högt." "Nu gick det sönder."
Barnen ville jobba med play-doh. De tryckte, knådade och gjorde små bollar och tryckte på bollarna så att de blev platta. Ett barn tyckte om att smaka på play-doh.
Ett barn kom med ett förslag att gå till parken. Vi tog en promenad till parken.
De försökte klättra upp på klätterväggen. Ett barn var uppe och hjälpte till barnet som var nästan framme. Hon sträckte ut sin hand för att K skulle komma upp.
Det fanns en grävmaskin och där satte sig N och ville gräva. Han satt länge och grävde.
Några barn gav inte upp när de klättrade upp på klätterväggen. De kom underfund efter ett tag hur de skulle göra.

Vecka 9

Den här veckan är det sportlov. Det var inte många barn på avdelningen.
Ewa har semester från och med torsdag.
Vi gick till parken för det var ett barn som kom med förslaget.
Vi har fått en webbkamera till avdelningen. När vi satte på kameran så blev barnen nyfikna när de såg sig själva på whiteboardtavlan.
"Där är jag."
"Titta."
De går fram till tavlan och pekar på sig själva och på sina kompisar.
Här ska barnen undersöka vatten och salt. 
Vad är det som händer på målningen?
Här har barnen fått papper, vattenfärger, pensel och salt.
De målar först på pappret men några tog bara vatten. Sedan tar de salt och strör över färgen. De smakade på saltet och tyckte det var inte gott.



Vecka 10

Några var lite försiktiga när de började utforska och undersöka play-doh. De drog försiktigt på degen i mindre bitar. De pekade på bitarna och rullade på några så att de blev som maskar.
Här ville ett barn ha med sig en gubbe, som hon satte på degen.
De här barnen ritar tillsammans på ett stort papper på golvet. När pappret gick sönder så pekade ett barn och sa:"Sönder."
De tryckte kritan på pappret eller slog hårt på pappret. Några ritade cirklar på pappret.
De sa inte mycket var koncentrerade på det de gjorde.

VIKTIGA DATUM:

14/3 kl. 18.00-19.30 Föräldramöte






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar