måndag 21 november 2016

Vecka 46

Vecka 46
Det är Idils (studenten) sista vecka. Tack för den tiden du var hos oss.
Den här veckan har vi fortsatt att undersöka vatten, ljus och former.
Lpfö -98 (reviderad 2010):
"utmana barns nyfikenhet.... " (sid 11)
".....samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter." (sid. 9)
Här undersöker barnen vatten med olika smaker.
Det var vatten med salt, socker, citron, gurka och kranvatten.
När de smakade på vattnet så gjorde de miner.
Vatten med salt var inte gott.
De sa: "Blä."
Men vatten med socker, citron och gurka tyckte de om.
"Gott."
De var nyfikna och intresserade på hur vattnet smakade.

De hämtade snö från gården, som fick smälta i rumstemperaturen.
Barnen fick varsin förstoringsglas, som de undersökte vattnet i glasburken. 
Här är barnen ute och tar snö i en plastmugg, som de tar in. Sedan ska vi se vad som händer med snön när den är inne.
Barnen känner på snö och tycker att snön är kall.
Här får de prova på snön och se vad som händer när de håller i snön mellan sina händer.
"Snö."
De känner på snön och när snön har smält. Ett barn börjar slå på bordet så att det stänker överallt. Det tyckte de andra var roligt så började alla göra det.
Ett barn såg att vattnet började rinna ner på golvet. Några smakade på snön och tryckte på snön.
De såg att snön blev mindre och mindre. Till slut fanns inte snön kvar.
Vad hände med snön?
"Vatten."
Sedan fyllde vi plastmuggar med kranvatten och ställde muggarna i frysen. Vi ska se vad som hände med vattnet i muggen.
De här barnen var koncentrerade på sitt byggande med kaplastavar.
"Väg."
"Ett, två."
Lpfö -98 (reviderad 2010):
- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap 
Här undersöker barnen olika former på ljusbordet och tittar genom formen med olika färger.
"Titta."
Ett barn ville baka med lera och flera ville vara med.
Eget inflytande i verksamheten. De rullade lerbitarna och bankade på leran.
"Snigel."
"M mamma. M pappa."
" Baka."
Ett barn tar små bitar av sin lera ger till ett barn. Till slut har han ingen lera kvar.
"Här."
"Tack."
"En till dig och en till dig."
Här får han tillbaka lera från ett barn.
"Play-doh."
"Lera visste det."
De samarbetar med varandra och pratar med varandra.
"Snigel."
Vi har köpt bollar, som ger färg och blinkar när de studsar på golvet. De här bollarna är populära hos barnen.
Lpfö -98 (reviderad 2010)
"Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet."
De undersöker om de kan se bollen i tunneln. Ett barn upptäckte att bollen lös genom tunneln.
De rullar bollen till varandra, lägger bollen i väskan.
Yngre barnen har målat med vattenfärger. De smakade på färgen och målade ansiktet.
De undersökte vattnet och färgen både med sina händer och munnen.
De har lekt med lego, kört med bilar. Vi har rullat bollar till varandra.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar