söndag 15 maj 2016

Vecka 19

Vecka 19
Välkomna till vernissagen vi ska ha på torsdagen den 19/5 kl. 14.30-16.30.
7/6 stänger vi förskolan 15.45. Då har pedagogerna APT.
14/6 är det dags för sommarfesten. Mer information kommer senare.
Päivi var ledig i måndags då var det en vikarie på avdelningen.
Ewa hade semester från måndag till onsdag. Monica var på avdelningen då Ewa hade semester.
Barnen har målat och ritat under veckan.
De har byggt mycket med klossarna och legon. Det har blivit hus och torn.
Vi har pratat om: Hur högt är tornet, Hur många klossar är det? Vad har klossarna för färg?
Barnen har varit på mellangården och lekt mycket, de tycker om att vara där.
På  måndag börjar sex barn  att skolas in på Smörblomman. Vi ska ha en avslutningsceremoni på måndag för de barn som ska börja på Smörblomman.
23/5 kommer det börja fyra barn på avdelningen och den 1/6 börjar ett nytt barn. Vi hälsar alla nya barn med familj välkomna till Gullvivan. 
Här har barnen fått djurtavlor och snören. De undersökte djuren och kollade på hålen, som fanns på djuren. Ett barn virade snören runt hennes finger. 

Här är barnen i lilla skogen och lekte. Här är barnen i en koja. 

Här undersöker några barn ett par stenar. De sitter på stenarna och åker nerför. Ibland står de på stenarna och får hjälp av en pedagog när de försöker hoppa ner.


Här har de fått små träklossar i olika färger och former. De undersöker kulorna, sätter kulorna på varandra.
Lpfö 98 ( reviderad 2010): "utvecklar sin nyfikenhet och sin lust......"
" Ett hus" " Titta."


Så här höga har växterna blivit som barnen har sått.

Barnen såg en spindel i ett rum på golvet.
" Spindel." "Jag ska sätta på den ( förstoringsglas)." De tittade på spindeln genom förstoringsglaset.
De hämtade ett par tallrikar "Han ska äta mat." De hämtade några instrument och började spela för spindeln. Sedan började de sjunga Imse vimse spindel för spindeln.
De har deltagit under dukningen.


Här undersöker ett barn ett skåp. Hon ville ha hjälp för att komma ner. C gjorde det flera gånger och varje gång ville hon ha hjälp för att komma ner. Efter att gjort det här flera gånger så vågade hon gå ner själv utan hjälp.
Lpfö 98 ( reviderad 2010: " utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning...."










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar