söndag 28 februari 2016

Vecka 8

Vecka 8
Tisdagen den 1 mars stänger vi kl. 15.45.

Barnen har fortsatt med sagan Bockarna Bruse. De har fått berätta själva sagan för varandra. De visade bilder av trollet och bockarna.
De tyckte att trollet var arg och stor med stora ögon och lång näsa. 
Här får barnen fortsätta med olika begrepp.
Barnen fick välja mellan olika stationer: lera eller måla.
Barnen målade Bockarna Bruse, trollet och bron.
Här är några bilder på sagan.


Barnens kommentarer: " Det här är stora Bruse." " Där är lilla Bruse." " Där är mellersta Bruse."
"Trollet med stora ögonen." " Bockarna måste gå över bron och sen till ängen."
Här jobbar barnen med lera. De använde klossar, som bron och trollet var under bron.



Trollet är under bron.
Vi har varit på mellangården (lilla skogen). De har klättrat upp på stenen och hoppat ner. Rullat nerför slänten. Några barn har hittat ett hål, som de kan krypa igenom. Bilarna på vägen var intressant för barnen. De pekade på bilarna och pedagogen sa vad det var för en bil.
De klättrade på stora stenar och satte sig eller hoppade ner med hjälp av en pedagog.
De satte sig på nerfallna träd. De balanserade på pallar, som fanns på marken. Vi plockade pinnar, som de ska undersöka om det går att måla med.
Ett barn såg en stor pinne. Han försökte ta upp pinnen men det gick inte. Han kämpade och tittade på pedagogen för att få hjälp.



Pedagogen visade att det gick inte och sa att det var en rot till en träd.
Varför vi gick flera gånger till mellangården? Barnen visade att de ville gå dit. Pekade på gården och höll i grinden.
Vi har fortsatt med att barnen är delaktiga under dukningen.
Den här veckan har vi haft två som dukar. I tisdags så var det ett barn som ville också duka så därför vart det två barn. Och det fortsatte vi med under resten av veckan. Den äldre sa till den yngre: " Kom." " Titta." Hen hjälpte den yngre under dukningen.
Lpfö 98 (reviderad 2010): "utvecklar självständighet och tillit till din egen förmåga" (sid. 9).
Barnen har lekt mycket med lego, klossar, lagat mat m.m.
De lär att samarbeta med varandra, hjälpa och lösa konflikter. Pedagogerna uppmuntrar när barnen hjälper varandra. 
Lpfö 98 (reviderad 2010): "Leken är viktig för barns utveckling och lärande" (sid. 6).                                                     



Vi har sjungit och dansat på avdelningen. De har spelat på instrumenten medan de har gått i rummet.
Lpfö 98 ( reviderad 2010): " utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning....."
Upptäcka var kompisarna är i rummet när de går i rummet eller dansar.






Trevlig helg önskar vi på Gullvivan



1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om alla spännande aktiviteter och allt lekande och lärande som pågår i barngruppen!

    SvaraRadera